El futbol per televisió

Aquest article està dirigit a tots aquells aficionats a veure futbol per televisió, però que no saben com es planifica la realització d’un esdeveniment d’aquestes característiques. Suposo que no cal dir que, en qualsevol programa, les càmeres no es col·loquen en posicions aleatòries, ni tenen cap funció específica. Ben al contrari, totes les càmeres desenvolupen una funció molt concreta dins del relat audiovisual. Es tracta de que l’espectador tingui la millor visió de cada jugada, amb el ritme de plans idoni, perquè l’espectacle televisiu sigui el més vistós i entretingut possible.

A continuació, explicaré la funció de cada càmera prenent com a exemple la realització d’un Barça-Madrid:

  • Càmeres 1 i 11: són càmeres que estan situades sobre unes vies, anomenades travelling, i que permeten que es desplacin pel terra. La imatge que proporcionen és realment espectacular; especialment en els llançaments de falta i en els gols.

  • Càmeres 2, 8 i 19: es troben a la gespa i són molt adients pels córners i els gols.

  • Càmeres 13, 14, 17 i 18: no se solen “punxar” en el directe. Permeten veure les jugades de l’altra porteria i també són molt útils en la repetició dels gols o de les jugades de la porteria que està més a prop.

  • Càmera 3: és també una càmera que està situada damunt d’un travelling. Segueix les jugades que es desenvolupen a prop de la banda, però amb l’afegit que es pot moure al mateix temps que els jugadors.

  • Càmeres 4 i 7: són les càmeres del punt i a part. Compten amb potents teleobjectius que permeten apropar-se molt (fer plans curts) dels jugadors que estan molt lluny. Tenen el nom de punt i a part perquè recullen la reacció d’un jugador després d’un gol o d’una jugada. És a dir, funcionen com un punt i a part, abans de la repetició. Aquestes càmeres també poden ser les anomenades càmeres de super slow motion. Permeten les repeticions a càmera lenta amb una qualitat excepcional.

  • Càmeres 9 i 10: són les càmeres autònomes. Els operadors les porten a l’espatlla (sense trípode) i permeten moure’s per la banda per captar millor les reaccions de les banquetes i els canvis. En determinats partits es fan servir steadycams, que són suports de càmera constituïts per una armilla i un sistema de contrapès que permet caminar sense que es noti cap tremolor.

  • Càmeres 15 i 16: són les càmeres que possibiliten veure les jugades de fora de joc. No intervenen en el directe. Tan sols es fan servir per les repeticions. Han de mostrar un pla molt general per veure al mateix temps al jugador passador i a qui rep la passada. És important que se situïn a una certa alçada.

  • Càmera 5: es tracta de la càmera més important. És l’anomenada càmera màster. Segueix la jugada en pla general i és la que més estona està “punxada”.

  • Càmera 6: està al costat de la càmera màster. Té una doble funció. Per una banda, segueix la jugada en pla general, però una mica més curt. És ideal per quan els davanters driblen als defenses. Per altra banda, serveix per si la càmera màster s’espatlla durant el directe.

  • Càmera 12: es tracta de la càmera de l’angle invers. Mai es fa servir en el directe. S’utilitza en repeticions perquè hi ha jugades que es veuen millor des de l’altre costat.

En el dibuix no es veuen altres càmeres que es fan servir en l’actualitat. Per exemple, la wescam és un suport de càmera que permet integrar-se en un helicòpter i que possibilita la realització de plans aeris a molta alçada. Però, l’estrella en l’actualitat és la spidercam, un suport amb fils que permet fer uns plans zenitals (en la vertical del camp) realment espectaculars.

A continuació podeu veure un vídeo (9:09) molt antic, però que resulta extraordinàriament pedagògic.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s