Fatxalàndia

fachalandia

Una de les frases que més m’agrada de l’APM és aquella que pronuncia el doctor Torreiglesias quan diu que “a veces el mundo da la impresión de que se ha vuelto loco”. Gran veritat. Especialment quan penses que el “Valle de los Caídos” no és el títol d’un western, sinó un lloc de culte pels feixistes en un país que presumeix de ser democràtic.

He de dir que l’any 1981 vaig anar a aquell espai ignominiós amb el col·legi (per cert, pocs dies després del 23-F). Es tracta d’un lloc que impressiona. En una vall gairebé deserta, el primer que veus de lluny es l’enorme creu. Sota aquest símbol, hi ha una esplanada des de la qual les vistes de la vall són magnífiques. Un cop a dins d’aquesta megatomba que perfora la muntanya, hi ha un llarg passadís, o potser hauria de dir túnel del terror. Al fons, el primer que trobes és la tomba de José Antonio Primo de Rivera. És quan comences a somatitzar la teva mala llet. Però l’estrella del local és la tomba del DJ resident, Francisco Franco, a la qual accedeixes després de creuar sota una especie de volta. Quan vaig estar l’any 81 es podia trepitjar, plaer que evidentment em vaig permetre. En aquell moment la mala llet impregna cada centímetre de la teva pell. Penses en com va ser edificat aquell mausoleu, en la sang que s’amaga darrera cada maó, en les llàgrimes que es van vessar durant la guerra, en una venjança que va durar gairebé quaranta anys (tot i que no sé si ha acabat) i t’entren ganes de calar foc a tota aquella infàmia que una democràcia mal entesa garanteix. No m’imagino una Alemanya on es permetés que existeixi un lloc de culte per a Hitler.

S’ha de recuperar la memòria però dels no guanyadors, dels que el règim va sotmetre de manera implacable i va submergir a l’oblit. Dels altres no fa falta que ens recordem. La seva història ens la sabem prou bé. La memòria que s’ha de recuperar és a les cunetes, en les fosses on reposen velles utopies que pocs recorden. És aquella Espanya que somiava i lluitava per la llibertat la què seria necessària. La d’ara és difícil de reconèixer i d’acceptar.

Com d’aquest país cada vegada em sorprenen menys coses, suposo que la propera notícia és que es construirà un parc temàtic al Valle de los Caídos. Però això és matèria reservada per a un futur article.

Em pots seguir al Twitter: @alexsocietat i també al Facebook