Reinterpretar el monument franquista de Tortosa

voto tortosa

Benvolguda Tortosa:

L’art s’ha de reinterpretar constantment. L’art s’ha de veure amb una doble mirada: la de l’època en la què l’objecte artístic va ser realitzat i la dels temps en els què l’observador gaudeix del fruit de l’artista. Aquesta reinterpretació no només explora els límits de l’obra artística sinó que també pot fer reflexionar sobre l’art en general. Ho van dur a terme els dadaístes amb el readymade i, particularment, el Duchamp quan va exposar a Nova York el seu famós urinari. Què és i què no és art manté viu un fet indubtable: la necessitat que té l’ésser humà d’expressar-se. I davant d’aquest etern debat, innegociable per la seva existència, però viu per les seves múltiples opinions, ara li ha tocat al vostre monument franquista.

Estic totalment a favor de que l’art es reinterpreti i de que artistes contemporanis revisin antigues obres. Això sí, al final com a espectador també tens dret a dir-li al Gus Van Sant: why did you make Psycho? Are you fucking mad? Tradueixo lliurament (molt lliurament): per què collons vas fer un remake de Psicosi, copiat pla a pla, si ets un director genial?

Ja sé que l’art no ha de ser necessàriament bell, entre altres raons perquè el concepte de bellesa resulta sempre subjectiu i amb pocs arguments objectius per defensar-ho. A mi el vostre monument em sembla lleig, molt lleig. De fet com tots els diàlegs que els règims feixistes han tingut amb la creació (pintura, arquitectura, cinema, música…). Tan sols salvaria la genialitat visual (que no ideològica, és clar) de la documentalista alemanya Leni Riefenstahl. Però el fet que per mi sigui lleig tampoc em carrega de raons per considerar que ha de ser esborrat del mapa visual del riu. La part del meu cervell més primitiva (que és massa gran pel meu gust) em diu que un enderroc performatiu amb la Fura dels Baus, un videomapping i una mica de dinamita quedaria realment maco. Tanmateix, com no sóc partidari de destrossar res (sí de la genial Fura dels Baus) i vist com els artistes han reinterpretat l’art al llarg de la història, deixeu-me que us mostri la meva reinterpretació del monument per, tal com diu la papereta amb la què vau votar: contextualitzar-lo per promoure la memòria històrica i la pau:

tortosa

Àlex

Em pots seguir al Twitter @blogsocietat i també al Facebook